Kamis, 04 Oktober 2012

RATIONAL EMOTIVE THRAPHY

SEJARAH RATIONAL EMOTIVE





          
Pelopor rational emotive thraphy, Albert Ellis dilahirkan pada tahun 1930 di Pittsburk dan kemudian menetap di New York sejak umur empat tahun. Semasa kanak-kanak beliau telah sembilan kali dimsukkan ke hospital kerana nephiritis dan seterusnya mendapat penyakit renal glycosuria pada umur 19 tahun dan kencing manis pada umur 40 tahun. Walaupun begitu beliu menikmati kehidupan yang aktif kerana beliau berfikiran positif terhadap masalah kesihatannya dan sentiasa menjaganya.
Menyadari beluau boleh mengkaunsel orang dengan baik dan gembira melakukannya, beliau mengambil keputusan untuk menjadi ahli psikologi. Selepas delapan tahun tamaT pengajian kolej, beliau memasuki program psikologi klinikal di Maktab Perguruan Columbia. Beliau mula menjalankan kaunseling perkahwinan, kaunseling keluarga dan terapi seks. Ellis percaya psikoanalisis adalah membentuk psikoterapi yang mendalam. Beliau telah dilatih dalam psikoterapi di Sekolah Karen Horney. Dari tahun 1947 hingga 1953 beliau memperaktikan analisis klasik dan psikoterapi berorientasikan analisis.
Selepas membuat kesimpulan bahaha psiko analisis adlah bentuk rawatan yang tidak saintifik dan superficikal, beliau cuba mengkaji beberapa sistem yang lain. Pada awal 1955 beliau mengabungkan terapi humanistik, falsafah dan tingkah laku untuk membentuk terapi rasional-emitif (yang sekarang dikenal sebagai terapi rasional emotif tngkahlaku). Ellis dikenala sebagai bapa teri RET. Ellis telah membina teori berasaskan kepada kognitif tapi selepas itu beliau telah meluaskan asas terinya yang memasukkan kensep tingkahlaku dan emosi. Teri ini adalah satu usaha yang konsisten untuk memperkenalkan pendekatan pemmikirn logik dan proses kongnitif di dalam kaunseling. Ellis percaya bahawa manusia mempunyai pemikiran dan kepercayaan yang tidak rasional perkara ini lah yang selalu menyebabkan gangguan emosi.
 
Konsep-Konsep Utama

              Terapi rasional emotif (TRE) adalah aliran psikoterapi yang berlandaskan asumsi bahwa manusia dilahirkan dengan potensi, baik untuk berpikir rasional dan jujur maupun untuk berpikir irasional dan jahat. Manusia memiliki kecenderungan-kecenderungan untuk memelihara diri, berbahagia, berpikir dan mengatakan, mencintai, bergabung dengan orang lain, serta tumbuh dan mengaktualisasikan diri. Akan tetapi, manusia juga memiliki kecenderungan-kecenderungan ke arah menghancurkan diri, menghindari pemikiran, berlambat-lambat, menyesali kesalahan-kesalahan secara tak berkesudahan, takhayul, intoleransi, perfeksionisme, dan mencela diri, serta menghindari pertumbuhan dan aktualisasi diri.
Terapi rasional emotif menegaskan bahwa manusia memiliki sumber-sumber yang tak terhingga bagi aktualisasi potensi-potensi dirinya dan bisa mengubah ketentuan-ketentuan pribadi dan masyarakat. Manusia dilahirkan dengan kecenderungan untuk mendesakkan pemenuhan keinginan-keinginan, tuntutan-tuntutan, hasrat-hasrat, dan kebutuhan-kebutuhan dalam hidupnya. Jika tidak segera mencapai apa yang diinginkannya, manusia mempersalahkan dirinya sendiri ataupun orang lain.
TRE menekankan bahwa manusia berpikir, beremosi, dan bertindak secara stimulan. Jarang manusia beremosi tanpa berpikir, sebab perasaan- perasaan biasanya dicetuskan oleh persepsi atas suatu situasi yang spesifik.
Menurut Allbert Ellis, manusia bukanlah makhluk yang sepenuhnya ditentukan secara biologis dan didorong oleh naluri-naluri. Ia melihat individu sebagai makhluk unik dan memiliki kekuatan untuk memahami keterbatasan-keterbatasan, untuk mengubah pandangan-pandangan dan nilai-nilai dasar yang telah diintroyeksikannya secara tidak kritis pada masa kanak-kanak, dan untuk mengatasi kecenderungan-kecenderungan menolak diri sendiri. Sebagai akibatnya, mereka akan bertingkah laku berbeda dengan cara mereka bertingkah laku di masa lampau. Jadi, karena bisa berpikir dan bertindak sampai menjadikan dirinya berubah, mereka bukan korban-korban pengkondisian masa lampau yang pasif.
TRE dimulai dengan ABC:
A. Adalah activating experiences atau pengalaman-pengalaman pemicu, seperti kesulitan-ke­sulitan keluarga, kendala-kendala pekerjaan, trauma-trauma masa kecil, dan hal-hal lain yang kita anggap sebagai penye­bab ketidak bahagiaan.
B. Adalah beliefs, yaitu keyakinan-ke­yakinan, terutama yang bersifat irasional dan merusak diri sendiri yang merupakan sumber ketidakbahagiaan kita.
C. Adalah consequence, yaitu konsekuensi-konsekuensi berupa gejala neurotik dan emosi-emosi negatif seperti panik, dendam dan amarah karena depresi yang bersumber dari keyakinan-­keyakinan kita yang keliru.

 PANDANGAN TERHADAP MANUSIA
              Pandangan RET tentang manusia didominasi oleh prinsip bahawa emosi, pemikiran dan perasaan trikat dengan kemas di didalam pisik manusia. RET menekankan semua manusia yang normal berfikir, berperasan dan bertindak dan merekak melakukannya secara bertukar ganti. Pemikiran manusia kerap membentuk perasaan dan tingkahlaku. Perasaan pulan memberi kesan kepada pemikiran dan tindakan. Tindakan pula meberi kesan kepada kepada pemikiran dan perasaan. Walau bagai manapun Albert Ellis (1974) lebih menekankan kepa proses berfikir.
RET menekankan bahawa individu dilahirkan dengan potensi berfikir secara rasional dan tidak rasional. Oleh kerana itu mereka berupaya mencintai, bergembira, berkembang, berintraksi degan orang lain dan mencapi kesempurnaan kendiri. Manusia juga mempunyai kecenderungan untuk merosakkan kediri, menyalahkan kendiri, mempunyai kepercayaan karut, tidak bertolak ansur, membuat kesilapan yang tidak berhenti, suka menangguh kerja, tingkah laku menghalang perkembangan dan pencapaian kesempurnaan kendiri.
Manusia adalah unik keranan ia menciptakan kepercayaan yang mengganggu dan mengulanginya kepada diri sendiri dan ini akan meneruskan gangguan kepada diri mereka. Individu juga mempunyai keupayaan menukar proses kognitif, emotif dan tingkahlaku dengan memilih untuk bertingak balas secara berbeza daripada corak sebelumnya. Ini melibatkan seseorang melatih diri untuk menolak daripada merasa terganggu dan menepis pemikiran tidak rasional degnan mengulangi pemikiran rasional kepada diri sendiri.


KONSEP UTAMA

RET menekankan bahawa emosi dan prasaan yang terganggu adalah hasil daripada pemikiran dan idea manusia. Ellis percaya bahawa gangguan emosi yang dihadapi oleh manusia adalah disebabkan oleh idea yang tersilap atau tidak logik tentang sesuatu situasi. Boleh dikatakan semua individu ingin bergembira sama ada di dalam kehidupan pribadinya atau kerjayanya emosi yang mengganggu kebahagaiaan individu ini biasanya dianggap sebagai tidak sesuai atau merosakan diri.
Terdapat emosi yang sesuai kerana ia menolong manusia mendapat apa yang dimahukan dan mengelak apa yang tidak diperlukan. Contoh emosi yang sesuai ialah gembira, seronok, sayang, ingin tahu, sedih, menyesal, kecewa dan tidak seronok. Emosi seperti marah, murung, bimbang, menyalahkan diri sendiri dan merasa tidak berguna adalah tidak sesuai keranan bukan sahaja ia menyebabkan individu merasa tidak seronok dengan diri sediri tetapi menyebabkan ia terasing dari pada orang lain. Oleh itu kaunselor RET cuba membantu kliennya mendiskriminasi antara perasaan yang sesuai dan tidak sesuai serta meningkatkan emosi ayng sesuai dan mengurangkan atau menghilangkan emosi yang tidak sesuai.
Cory (1996) berpendapat, gangguan emosi adalah disebabkan kepercayaan yang tidak rasional yang dipelajaridari orang-orang signifikan semasa kanak-kanak. Tambahan pula manusia menciptakan dogma tidak rasional serta kepercayaan karut. Selepas itu mansuia secara aktif memasukkan kepercayaan yang merosakkan diri melalui proses saranan kendiri dan ulangan kendiri. Oleh itu, ia adalah pemikiran tidak rasional yang diindokrinasikan dari awal hidup oleh diri sendiri yang membuatkan seseorang bersikap salah yang sentiasa berkembang dalam diri seseorang.
RET menekankan menyalahkan diri sendiri adalah pusat kepada gangguanan emosi. Pendekatan ini berasaskan kepada premis bahawa terdapat idea-idea yang tidak logik yang dipegang oleh individu yang menyebabkan indivudu merdsa tidak selesa dengan kehidupannya dan menghalang ia berpugsi dengan baik sebagai seornag individu yang prosuktif.
Ellis (1962) mengemukakan sebelas pemikiran yang tidak rasional yang sering dipunyai oleh manusia.

1-Individu merasa perlu untuk dikasihi atau sisayangi oleh setiap orang
yang signifikan. Jika ini merupakan tuntutan kendiri yang utama maka ketiaka tidak terpenuhi individu merasa ia tidak perhatikan ibu bapa akhirnya mencari solusi dan perhatian orang lain.
2- Adalah perlu seseorang itu lengkap, cekap dan berjaya jika ia ingin merasa ia orang yang berguna dan diharggai. Ketika matlamat kejayaan yang diimpikan itu kandas, maka ia akan berakhir dengan parasaan rendah diri merasa hidup tiada erti.

3- Sesetengah orang adalah jahat, dan kejam dan orang begini patut disalah kan dan dihukum. Persaan menyalahkan orang lain terus-menerus adalah bentuk emosi yang tidak stabil, merasa tidak dihargai, mengangap orang lain tak pandai menghargi parasaannya. Persaan seperti ini menyebabkan individu jadi pendiam dan mengurung diri.

4- Adalah teruk dan malang apa bila sesuatu yang diharapkan terjadi tidak seperti yang diharapkan. Contoh seperti kes bunuh diri diatas.

5- Perasaan tidak bahagia. Perasaan ini muncul melalui persepsi yang negativ terhadap diri sendiri ketika ditinggal orang yang dicintai, kurangya kasih sayang ibu bapa. kerana perasaan tidak bahagia akhirnta salah mengambil tindakan, seperti mengkonsumsi dada, alkohol, makrempit, bunuh diri dan lainnya.

6- Jika sesuatu itu merbahaya dan merosakkan individu sepatutnya selalu mengambil berat dan memikirkannya. Umpamanya selalu memikirkan orang yang kita cintai telah pergi untuk selamanya. Ini merupakan idea yang tidak rasional.

7- Lebih senang lari dari kesulitan dan tanggung jawab dari pada menghadapinya.

8- Kebergantungan terus menerus terhap orang lain selin individu sendiri termasuk ibu bapa, saudar, kawan dan lainnya. Ketika individu dalam kesorangan merasa tidak dapat berbuat apa-pun termasuk mengambil keputusan. Perkara seperti ini akan mendatangkan reaksi negetip terhadap penilaian kendiri.

9- Pengaruh pristiwa masa lalu. Mungkin sukar pengaruh masalalu tetapi ia tidaklah mustahil untuk mengubahkannya seperti pecandu alkohol. Masa lalu bukan satu alasan untuk merobah sikap.

10- Individu sangat megambil berat dan merasa susa hati dengan masalah orang lain.

11- Selalu ingin setiap masalah diselesaikan dengan sempurna. sedangkan tak setiap masalah boleh diselesikan dengan sempurna.

Sebelas pemikiran yang tidak rasional disebutkan itu merupakan punca yang menimbulkan problem dikalangan remaja serta mengancam daya tahan dan semangat juang untuk terus bertahan hidup menjadi generasi sebagai mana yang diharapkan.

Ellis menciptakan formula tentang prinsip gangguan emosi berdasarkan konsep A-B-C-D dan E
-A, (pristiwa).
Contoh kes; fatimah fatimah dimarahi bosnya, kernana melakukan sesuatu yang semestinya majikan fatimah tak perlu marah-marah, kerana bagi fatimah masalh itu bukanlah besar sangt.

-B, (kepercayaan).
Persepsi yang yang di rasakan oleh fatimah majikannya betul-betul benci kepada dia buktinya kesalahan sedikit sahaja ia marah dan cakap yang bukan-bukan.

-C, (emosi yang terhasil)
Fatimah merasa ia tidak dihargai, tidak dilayani sebagai mena semestinya seorang manusia, ia merasa terhina, merasa rendah diri beginilah kalau kerja dengan orang. Dan ia merasa seakan-akan hidup ini tak ada gunanya.

-D, (pertikaian)
antara kepercayaan yang dipersepsikan.
Fatimah membolak balik pemikirannya terhadap kejadian itu, kenapa bos boleh marah macam itu, mungkin ia sudah tak sukakan fatimah kerja ditempat dia, atau ia mencari alasan supaya fatimah lekas lari dari tempat kerja ini.

-E, (emosi normal).Sebetulnya menurut emosi yang normal Fatimah jangan berfikir yang bukan-bukan, bos marah bukan disebabkan ia tak sukakan Fatimah, bukan ia tidak menghargai Fatimah tapi bos marah dikerana ia betul-betul menjaga kualiti produk kerja jangan sampai dibawah standard, kalau sarikat yang rugi semua pekerja akan menerima dampaknya. Bukan bererti bos marah untuk menjelek-jelek para pekerjanya.

 TUJUAN TEORI R-E-T DALAM KAUNSELING
Tertapi RET menolong klien mengakui perasaan dan tingkahlakunyayang tidak sesuai, menerima tanggung jawab di atas ketidak sesuaian itu dan menentukan punca penyebab masalahnya. RET juga member langkah-langkah dalam menolong klien untuk meninggalkan idea yang tersilap, sebagai berikut:

Langkah pertama, ialah menunjukan kepada klien bahawa ia tidak logik, menolongnya memamahami bagai mana dan mengapa dan mengapa mereka menjadi begini. Kaunselor juga menunjukkan hubungan antara idea yang tidak rasional dengangan gangguan yang emosi yang dialami hingga klien merasakan hidup tidak bahagaia. Dengan berbiat demikian klien menjadi sedar keadaan yang dihadapi untuk memperbaiki fungsi gangguan emosi. Tambahan pulan celik akanl yang diperolehi dapat menolong klien mengurangkan rasa tidak berdaya dan sedih dengan menunjukkan kepada mereka bahawa mereka bukanlah mengsa kepada kuasa luaran tetapi mereka boleh mengawlnya. Celik akal ini juga mengahala klien untuk memahami hubungan antara nilai, sikap dan kata-kata ’sepatutnya’, ’seharusnya’ dan ’emestinya’. Yang telah menjadi sebati dengan diri seseorang yang selalu disarankan kepada diri sendiri sehingga menjadi idea yang tidak rasional.
Kaunselor perlu menerima maklum balas secara berterusan untuk menyemak sama ada klien benar-benar faham apa yang diajarkan oleh kaunselor . secara khususnya klien perlu menghayati tiga asas celik akal daram teori RET.

-1- Idividu secara asas menyusahkan fikiran dan perasaan melalui kepercayaannya
-2- Kesusahan pada masa kini tidak disebabkan oleh kesusahan sebelumnya.
-3- Indivudu akan berfikir secara rasional jika ia menukar cara berfikir yang tidak rasional melalui cara bekerja dan cara memeperaktikkan tingkahlaku.

Langkah kedua, ialah menolongk klien mempercayai bahawa kepercayaan seseorang boleh dicabar dan diubah. Ini membenarkan klien meneroka pemikirannya secara logik dan menentukan jika pemikiran ini sesuai – iaitu yang menyeronokkan atau atau yang dapat menolongnya mengubah situasi yang boleh dipertikaikan atau tidak sesuai dan mendatangkan ketidak selesaan dalam hidup.
Kaunselor akan memeprtikaikan idea klien yang tidak rasional secara terus menerus. Kaedah mempertikaikan ini adalah mengguna cara menyoal dan mencabar keesahan idea yang dipegang oleh klien tentang dirinya. Melalui proses ini kaunselor cuba mengajar klien mempertikaikan sendiri cara ia berfikir agar ia dapat mencapai matlamat betfikir secara rasional dengan sendiri.

Langkah akhir, melibatkan menolong klien pergi lebih dari mencabar idea yang tidak rasional iaitu mengindoktronasikan semuala secara rasional. Ini termasuk menangani idea yang tidak rasional yang utama juga membina falsafah hidup yang lebih rasional untuk mengelak ia menjadi mangsa pemikiran yang tidak rasional. Falsafah hidup melibatkan megnaganti sikap yang tidak rasional kepada yang rasional yang menolong menhilangkan emosi negatif yang mengganggu, dan tingkahlaku yang merosak diri.

CIRI-CIRI TERAPI RATIONAL EMOTIVE

Ciri-ciri dari terapi rasional emotif dapat diuraikan sebagai berikut:(a) Dalam menelusuri masalah klien yang dibantunya, konselor berperanlebih aktif dibandingkan dengan kliennya.(b) Dalam proses hubungan konseling, harus diciptakan dan dipeliharahubungan baik dengan klien. (c) Tercipta dan terpeliharanya hubungan baik itu dipergunakan oleh konseloruntuk membantu klien mengubah cara berpikirnya yang tidak logismenjadi rasional.(d) Dalam proses hubungan konseling, konselor tidak terlalu banyakmenelusuri kehidupan masa lampau klien.(e) Diagnosis (rumusan masalah) yang dilakukan dengan konseling rasionalemotif terapi bertujuan untuk membuka ketidaklogisan pola berpikirklien. Dari uaraian di atas, dapat disimpulkan bahwa ciri-ciri terapi rasionalemotif adalah menggunakan teknik directive counseling (teknik langsung),dimana antara konselor dengan klien yang lebih aktif adalah konselor. . Dalamkonseling rasional emotif, konselor tidak terlalu banyak menelusuri kehidupanmasa lampau klien dan harus pandai menciptakan hubungan yang baikdengan klien agar klien dapat terbuka dalam mengutarakan permasalahannya,sehingga konselor dapat dengan mudah dalam membantu klien mengubahcara berpikir klien, karena tujuan terapi rasional emotif adalah membukaketidaklogisan klien dalam berfikir.5. Peranan Konselor dan Langkah-Langkah Konseling dalam Terapi RasionalEmotifPeran konselor dalam proses konseling rasional emotif akan tampakjelas dalam langkah- langkah konseling sebagai berikut: Langkah PertamaDalam langkah ini, konselor berusaha menunjukkan klien bahwamasalah yang dihadapinya berkaitan dengan keyakinannya yang irasional.Disini klien harus belajar untuk memisahkan keyakinan rasional dari yangirasional. Pada tahap ini, peran konselor adalah sebagai propagandis yangberusaha mendorong, membujuk, meyakinkan, bahkan sampai kepadamengendalikan klien untuk menerima gagasan ya ng logis dan rasional.Jadi pada langkah ini, peran konseling ialah menyadarkan klien bahwamasalah yang dihadapinya disebabkan oleh cara berpikirnya yangirasional. 

Langkah KeduaPeran konselora adalah menyadarkan klien bahwa pamecahanmasalah yang dihadapinya merupakan yanggung jawab sendiri. Maka dariitu dalam konseling rasional emotif ini konselor berperan untukmenunjukkan dan menyadarkan klien, bahwa gangguan emosional yangselama ini dirasakannya akan terus menghantuinya kalau dirinya akantetap berpikir tidak logis. Oleh karenanya, klienlah yang harusbertanggung jawab secara keseluruhan terhadap masalahnya sendiri.Langkah KetigaPada langkah ini, konselor berperan mengajak klienmenghilangkan cara berpikir yang irasional. Konselor tidaklah cukupmenunjukkan kepada klien bagaimana proses ketidaklogisan berpikir ini,tetapi lebih jauh dari itu konselor harus berusaha mengajak klienmengubah cara berpikirnya dengan cara menghilangkan gagasan yangirasional.Langkah keempatPeran konselor mengembangkan pandangan-pandangan yangrealitas dan menghindarkan diri dari keyakinan yang irasional. Konselorberperan untuk menyerang inti cara berpikir yang irasional dari klien danmengajarkan bagaimana caranya mengganti cara berpikir irasionalmenjadi rasional.Dari keempat langkah tersebut, jelaslah keaktifan peran konselordalam konseling rasional emotif adalah untuk meyadarkan klien dan agarmenerima gagasan yang logis dan rasional. Dan dalam hal ini klienlah yangharus memikultanggung jawab terhadap masalahnya. Konselor hanyamengarahkan dan mengajak merubah cara berpikirnya mengembangkanpandangan yang realistik. 
 
SUMBER

-Corey, Gerald. 1999. Teori Dan Praktek Konseling Dan Psikoterapi. Bandung: Refika Aditama.

-Surya Mohammad. Dasar-dasar Konseling Pendidikan (Konsep dan Teori). Kota Kembang: Yogyakarta ,1988.
- http://id.shvoong.com/social-sciences/education/2185455-ciri-ciri-terapi-rasional-emotif/#ixzz28Kkk4PII

Tidak ada komentar:

Posting Komentar